søndag den 3. maj 2009
The Honor Roll student.
Som vi tidligere har fortalt på bloggen er en af de mange virkeligt fede ting ved USA, at Janteloven ikke eksisterer herovre. Overalt i samfundet tilskyndes man til at være noget særligt, og hvis man opnår noget særligt, bliver man ikke mødt med misundelse men blot af folk som glædes på ens vegne.
Skolen gør alt den kan for at tilskynde børn og unge til at gøre noget ud af deres uddannelse. Det var i den ånd, at begge pigerne i november sidste år blev "students of the month", da skolen var meget imponerede af deres engagement i skolen. Foruden titlen som "student of the month", som gives for engagement og flid, har man også begrebet "honor roll". Det betyder frit oversat "æreslisten", og når børn har et B i gennemsnit (karakterskalaen går fra A - E) og ikke har disciplinære problemer, kommer de på listen.
Børnene har tests hele tiden (i gennemsnit to om ugen) og her gives karakterer, der kvartalsvist sendes med hjem i karakterbøger. Det er disse karakterer, der er grundlaget for udnævnelsen til diverse lister.
Vi har netop fået karakterbøger med hjem, og her var Emma blevet optaget på Honor Roll, så sammen med karakterbogen fulgte en invitation til at deltage i en fejring af dette omme på skolen. Her er Emma ved at få overrrakt sit bevis af skoleinspektøren, Dr. Z i daglig tale.
Det hører med til historien, at optagelse på Honor Roll først finder sted fra og med 3. klassetrin, og at Mie derfor ikke kan komme på. Hun får dog stadig tests hver uge og karakterbøger med hjem ligesom Emma, og havde Honor Roll eksisteret på 1. klassetrin, var hun også kommet på.
Det er vel ikke nødvendigt at sige, at vi er meget stolte.
Det er i det hele taget ret fascinerende at sammeligne de to skolesystemer. Jeg husker stadig en dag, jeg var med i 0. klasse på Frederiks Skole og læreren ikke lykkedes at få så meget ro på børnene, at han kunne gennemføre undervisning (der stod dansk på skemaet). To af drengene kom op at slås, og da læreren bad drengen der startede skrue ned på charmen var svaret: "du snakker og røven går". Heller ikke dette affødte synlig reaktion hos læreren. Han har sikkert fornemmet, at jeg var begrænset imponeret af hans evner som lærer, for i hvert fald opsøgte han mig i frikvarteret med, hvad jeg antager skulle forestille en undskyldning. Jeg glemmer aldrig, hvad han sagde." Ja, sådan nogle som Mie skal jo nok klare sig, men jeg har altså et ansvar for at få alle med ifølge folkeskoleloven." Hvorvidt den danske folkeskolelov bestemmer, at det er den laveste fællesnævner der er retningsgivende for undervisningen i en dansk skole, har jeg aldrig undersøgt, men det er fascinerende at se, hvor gode man i det amerikanske skolesystem er til at håndtere forskellighed. Herovre tager skolen sig også af dem, som har ekstra behov (se bare på den nye præsidents baggrund), men den husker samtidigt sit ansvar for de særligt begavede. Således tilbyder skolen på baggrund af, hvordan børnene klarer sig i de forskellige fag, at børnene kan få undervisning på et højere niveau end deres aktuelle klassetrin. Det hedder "gifted programme", og der er både specielle skoler for dette, samt særlig undervisning på de almindelige skoler. Hvis karaktererne indikerer, at børnene kunne have gavn af "gifted programme", vil de efter forældrenes godkendelse blive testet yderligere for at evaluere, hvordan deres uddanelse bedst kan skrues sammen for dem.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar