torsdag den 3. juni 2010

Kørekort.

Så lykkedes det endelig efter to år herovre at få taget et amerikansk kørekort, og det er en oplevelse så særpræget, at jeg simpelt hen er nødt til at fortælle om den. Principielt gælder vores danske kørekort herovre, men da kørekort ikke sorterer under den føderale regering men under staterne, blev vi orienteret om, at vi kan risikere at løbe ind i forklaringsproblemer, når vi er uden for staten Virginia. Det kan hurtigt blive træls, for færdselspolitiet herovre er altså ikke sådan lige at bide skeer med, så jeg bestemte mig for at kørekortet skulle blive mit efterårsprojekt.
På en rolig dag på kontoret i sidste uge bestemte jeg mig for at downloade teoribogen, for bare lige at kaste et blik på den foranstående opgave. 40 sider inklusive for- og bagside, indholdsfortegnelse og det hele, og det umiddelbare spørgsmål er selvfølgelig derfor: hvor er resten? Faktisk er der ikke mere, og det tog da heller ikke meget andet end et par timers tid at læse igennem et par gange, og hvorfor så vente helt til efteråret, når sommerferien om 14 dage går uden for staten og helt til Canada.
Så en morgen mødte jeg på Department of Motor Vehicles for at tage min teoriprøve. Opgaven lød på 10 spørgsmål om skiltes betydning som skulle bestås med 100%, og 25 spørgsmål om generel teori som skulle bestås med 80%. Spørgsmålene var multiple choice på en PC, og efter 10 minutter var teoriprøven i kassen. For at give et indtryk af typen af spørgsmål må jeg simpelt hen fortælle om min favorit.
  • Spørgsmål: Hvis du indtager både alkohol og stoffer...
  • Svarmuligheder:
    - vil alkoholen modvirke virkningerne af stofferne.
    - vil stofferne modvirke virkningerne af alkoholen.
    - vil din dømmekraft, reaktionsevne og evne til at køre bil være påvirket negativt.
    - og så en sidste svarmulighed, som jeg ikke kan huske.
Helt vildt og jeg vil vædde en stegt rødspætte på, at der er folk som svarer forkert. En tur i myldretidstrafikken kan i hvert fald bringe én alvorligt i tvivl.
Efter teoriprøven stod den så på en køreprøve. Det foregik ganske enkelt med en tur rundt om blokken. Jeg kørte mindre end 2 km. og var på intet tidspunkt over 50 km/t, og efter disse yderligere 10 minutter og lidt papirarbejde var jeg udstyret med amerikansk kørekort. Køreprøven foregik i øvrigt i egen bil, og jeg spurgte den motorsagkyndige, om det ikke var lidt ubehageligt at være totalt i min magt. Det bekræftede hun, men sagde at hun i øvrigt havde været heldig, for hun havde kun én gang været involveret i et færdselsuheld under en køreprøve. Gennemsnittet lå vist lidt højere...
Når man kombinerer niveauet for testen med det faktum, at de unge mennesker begynder deres karriere som trafikanter ved det 16. år, er der ikke noget at sige til, at trafikken kan være spændende herovre, og at færdselspolitiet ikke har ret megen tolerance.

Ingen kommentarer: