Det at skolen vurderer børnene på de bløde værdier viser sig at åbne en række døre, som vi ikke lige havde forudset. Fx betyder det, at skolen er i stand til at "se bag" børns ydre og identificere potentiale, som børnene af forskellige årsager ikke viser og derfor risikerer ikke at få udviklet. Fx hvis de er generte og/eller tilbageholdende.
Gennem denne proces har skolen bag Emmas lidt stille og eftertænksomme væsen set en række stærke personelighedstræk, og hun er derfor blevet opfordret til at søge ind i skolens Leadership Club. Det har hun gjort gennem en længere proces, hvor hun skulle redegøre for sig selv, fremtidsønsker mv. i bedste jobsøgningsstil, og hun er nu sammen med 24 andre børn blevet optaget.
Klubbens formål er at udvikle "lederpotentiale" hos børn der går i femte klasse, som er sidste klassetrin i Elementary School. Det gøres både for at forberede dem bedst muligt til Middle School som starter næste år, men også for at de kan fungere som forbilleder for de yngre årgange på deres nuværende skole. Det gøres gennem månedlige møder efter skoletid i "klubben", studieture og ekskursioner samt månedlige "formal lunches", hvor klubbens medlemmer skal være pænt klædt på og spiser frokost ved et særligt bord i cafeteriet med lærerne fra klubben. Det er en ret pudsig og meget synlig forskel på os danskerne og den mentalitet som præger amerikanere. Jeg kan stadig huske, at jeg i en årrække i folkeskolen blev mobbet, fordi jeg havde "orden i sømkassen", og jeg er ret sikker på, at janteloven hurtigt havde fået bugt med denne klub på en dansk folkeskole. Prøv at overvej reaktionen, hvis man fra skolens side havde udvalgt og fremhævet en mindre gruppe børn på skolen og ladet dem fungere som forbilleder for resten; nej vel...
Deres månedlige møder bruges på at udvikle evnen til at arbejde i teams, både som leder og som medlem, hvor de forventes at udvikle evnen til at lede en aktivitete. Deres ture går til fx museer og besøg hos socialt udsatte personer, hvor de bidrager med "samfundstjeneste". De skal fx til et plejehjem på "bingo night", hvor de hjælper ældre med demens, og de skal også ud på et slags herberg, hvor de skal hjælpe med at servere mad for hjemløse. Gennem dette arbejde er det tanken, at deres ansvarlighedssans skal udvikles, og i det hele taget er det meget amerikansk, at ledere er godgørende i deres samfund. Tænk fx på kritikken af George W Bush for ikke at have ydet militærtjeneste.
Vi synes alle, at det er et superspændende program, og endnu engang nyder vi det amerikanske skolesystem, hvor børnenes potentiale bliver næret og udviklet i stedet for at alle helst skal holdes inden for den konformitetens rammer, som det desværre for ofte ses i den danske folkeskole.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar